Sivut

keskiviikko 1. toukokuuta 2013

Rotu pohdintaa

Mä oon pitkään ihaillut boksereita. Ihailen niissä niiden voimakkuutta, ulkonäköä, leikkisyyttä. Mä pystyin sanomaan bokserin ihan helposti ykkösroduksi. Katselin kasvattajia, mietin jo sopivia nimiä ja suunnittelin mulle joskus tulevaisuudessa tulevaa bokseria.
Sitkun mulle selvis, että mä sain luvan ostaa oman koiran, mielessä oli heti ''bokseri,bokseri...'', järjellä kun rupesin ajattelemaan mä tajusin, etten välttämättä pärjäisi bokserin kanssa.
Rupesin sitten katteleen paimenkoiria sitten, mietin tottakai aussieta, bordercollieta, nahkoja sekä pehkoja. Aussien ja bordercollien mä suljin melkein heti pois näyttelylinjaisten turkin takia, mutta käyttölinjaiselle en olis pystynyt tarjoamaan sitä käyttöä tai niin paljoa aktiviteetteja.
Pehkon ja nahkan välillä mä pallottelin, mutta päädyin nahkaan, koska suoraan sanottuna en olisi jaksanut hoitaa laiskanaihmisenä sitä turkkia. Nahkoissa mua ns. viehätti ulkonäkö eli siro ja kaunis rakenne, harrastus mahdollisuudet, luonne, lyhytkarva. Ihailin Petsiessä monia nahkoja, kattelin kuvia eri kasvattajien sivuilta, googlettelin jne. Mä en ollut ''livenä'' tavannut montaakaan nahkaa tai päässyt tutustumaan siten rotuun, joten luin netistä paljon ja kyselin kasvattajilta.


Rotuna nahka vastasi mun odotuksia, mutta mä en tiennyt, että noi korvat tahtoisi nousta noin paljon. Ja mua yllätti myös se etten oo kertaakaa tähän mennessä nähnyt Vinjaa vihasena tai edes murisevan kellekkään (en siis meinaa sitä, että olisin odottanut jotain agressiivistatappaja-rotua).

Mä en osaa sanoa onko nahka mun rotu vai ei. Mä voisin ottaa seuraavaksi koiraksi toisen nahkan, pehkon,pyrrin, dandien tai sen bokserin. Colliesta en kuitenkaa oo varma jaksanko mä taistella noiden korvien kanssa, vaikka joo kärsivällisyyttä sekin homma vaatii. Mutta silti niiden luonne miellyttää mua esimerkiksi leikkisyyden ja ystävällisyyden takia. Ja mä oon saanu monet naurut Vinjan takia, koska se on tyhmä ja hassu. En kadu sitä, että nahkaan päädyin, vaikka monesti oon manannut mielessäni Vinjaa, sekä rotua. Mutta uskon, että kyllä mä vielä tulevaisuudessa tuun hankkimaan toisen nahkan!

Loppuun mä linkitän mun silmään mieleisiä nahkoja:


Lifedream Unfitting to Please ''Hukka''
Timonan Unique Unise ''Loru''
Timonan Uncle Unison ''Lauri''
Koiruuksien Ahti Talonvahti ''Ahti''

4 kommenttia:

  1. Noi korvatkin on aika perinnöllisiä juttuja, joillakin on tosi hepposet ja joillakin painavat. Nitalla ei onneksi tarvinnut kuin 3-5kk ikäisenä kerran viikkoon öljytä niin jäivät hyvin :)

    Voin kuvitella kuinka rasittavaa esim teippaaminen on..

    VastaaPoista
  2. Jep! Vinjan korvia mä oon öljyillyt, teippaillut ja pistänyt painoa, mikään ei oikeen oo tuntunut toimivan.

    VastaaPoista